Dataveiligheid in de Cloud, Trans-iX geeft u 7 tips.

10 October 2019
Werkt u ook vanuit de Cloud? Werken vanuit de Cloud is natuurlijk heel handig en efficiënt. U kunt vanuit de Cloud overal en altijd kunnen werken. Dit doet u wellicht niet alleen op de computer op kantoor, maar ook op notebooks, smartphones en tablets buiten het pand. Maar hoe zit het met u dataveiligheid? Denkt u na over de beveiliging van programma’s, data en verbindingen. Criminelen worden steeds slimmer in het stelen van data. In het kader van de week van de veiligheid geven wij u 7 praktische tips om uw klant- en bedrijfsgegevens optimaal te beschermen.

  1. Klik niet op links in dubieuze e-mails

Waarschijnlijk heeft ook u last van uitpuilende e-mailboxen. Cybercriminelen  springen hier graag op in. Vroeger waren de phishingmails geschreven in gebrekkig Nederlands, maar tegenwoordig zijn phishingmails bijna niet meer van echt te onderscheiden. In de haast klikt iemand snel op een corrupte link. Een foutje met mogelijk grote gevolgen. Virussen, crypto- en malware leggen uw bedrijfsnetwerk door één simpele klik plat. Er wordt de laatste tijd weer genoeg voor gewaarschuwd in tv- en radiocampagnes vanuit Sire. Klik niet zomaar op een link in een e-mail. Vooral als deze afkomstig zijn van onbekende. Controleer e-mails daarom altijd op echtheid en bij twijfel: klik dan NIET op de link.

  1. Updatesoftware en firmware

Verouderde software vormt een groot risico. Veel criminelen dringen binnen via ‘gaten’ in verouderde software. Zorg ervoor dat u uw computer en apparaten up-to-date zijn met de nieuwste versies, bug fixes en patches. Hierdoor loopt u minder risico. Ook firmware – geprogrammeerde software – in de hardware dient altijd up-to-date te zijn. Helaas voorzien niet alle apparaten, denk aan routers en netwerkprinters, zichzelf van de nieuwste besturingssoftware. Updates bevatten vaak beveiligingsupdates, waardoor uw gegevens beter beschermd blijven. Via ons monitoringsysteem kunnen wij nauwgezet in de gaten houden of noodzakelijke updates uitgevoerd moeten worden en of de update correct is uitgevoerd. Zo bent u er altijd zeker van de uw systemen up-to-date zijn en garanderen we u een stukje dataveiligheid.

  1. Zorg voor goede back-ups

Voorkom dat uw foto’s, uw administratie en andere bestanden op uw computer, tablet of smartphone kwijtraken, omdat deze wordt besmet door een virus, zoals ransomware. Maak dus met regelmaat een back up. Gaat er toch iets mis, dan bent u weer snel up-and-running. Door het automatiseren van uw back-ups loopt u de minste kans op grootschalig gegevensverlies. Veel organisaties die door ransomware getroffen worden, kunnen dankzij back-ups na enkele uren weer back in business zijn. Zo biedt het opslaan van documenten in SharePoint Online u diverse voordelen: de documenten zijn op verschillende apparaten te openen en te bewerken. En omdat u deze documenten online opslaat, is dit meteen uw back-up.

  1. Gegevens achter slot en grendel

Elk bedrijf beschikt over (gevoelige) data. Deze data kan altijd in verkeerde handen vallen. Vooral wanneer het gaat om persoonsgegevens. Een datalek is wel het laatste wat u wenst. Daarom is de eerste, noodzakelijke stap het instellen van wachtwoorden op alle apparaten. In de Cloud biedt Office 365 standaard een aantal handige beveiligingstools die u alleen maar aan hoeft te zetten. Verder uit onderzoek blijkt dat nog steeds 25% van de Nederlanders overal hetzelfde wachtwoord gebruikt. Criminele maken hier dankbaar gebruik van. Kies zelf maar ook uw medewerkers voor een sterke meerdere wachtwoorden. Deze zijn moeilijk te raden en moeilijk te kraken. Gebruik unieke wachtwoorden voor verschillende accounts.

  1. Op afstand verwijderen bij verlies of diefstal

Werkt uw medewerker ook met een (privé) mobiel of tablet? Ongemerkt bevatten deze mobiele apparaten veel meer zakelijke informatie dan u denkt. Iedereen stelt bijvoorbeeld eenvoudig in dat zijn zakelijke mail ook op een eigen smartphone ontvangen wordt. Zorg er daarom voor dat u in geval van diefstal of verlies de zakelijke mail en opgeslagen bijlagen op afstand kunt wissen.

  1. Sluit de poorten

Bij het aanleggen van uw bedrijfsnetwerk heeft u er wellicht destijds niet bij stil gestaan, maar een computer beschikt over meerdere ingangen (ook wel poorten genoemd). Via deze poorten gaat het internetverkeer heen en weer. De meeste ingangen op een computer staan standaard open, ook als u ze niet gebruikt. Met speciale programma’s zoeken cybercriminelen razendsnel naar open poorten waar ze misbruik van kunnen maken. Voer zelf een online poortscan uit, of laat deze uitvoeren en ontdek welke poorten open staan. Sluit poorten die u niet gebruikt uit voorzorg af.

  1. Stel een veiligheidsbeleid in

Meer en meer werken werknemers vanuit huis en vanaf mobiele apparaten die toegang hebben tot gevoelige bedrijfsgegevens. Dit geeft de nodige veiligheidsrisico’s. Een smartphone kan bijvoorbeeld kwijtraken.  Ga na waar gevoelige gegevens zich bevinden. Zijn die data goed beveiligd of schiet het tekort?  Bij twijfel adviseren wij graag. Stel daarnaast iemand binnen uw bedrijf aan die de veiligheid van systemen controleert en collega’s daarbij helpt en hun het bewustzijn over datarisico’s vergroot. Mocht u zelf deze kennis niet in huis hebben, kunnen wij u zeker verder helpen.

Vragen of vrijblijvende advies?

Heeft u vragen over de cloud of dataveiligheid? Neem dan gerust contact op. Onze experts zijn bereikbaar op +31 314 787 143 of stuur ons een mail.